Optimco is een Belgische gevolmachtigd onderschrijver, opgericht in 2004 en een gevestigde waarde in de Vlaamse verzekeringssector. Via een 1.200 tal onafhankelijke verzekeringsmakelaars bieden zij verzekeringsproducten aan voor particulieren en dit in de categorieën: autoverzekeringen, brandverzekeringen en familiale verzekeringen. Naast dit netwerk van onafhankelijke makelaars heeft Optimco zelf ook inspecteurs in dienst die locaties bezoeken en hun expertises opstellen in functie van schadedossiers.
Vanuit Optimco werd ons de vraag gesteld om als externe adviseur een klankbord te zijn tijdens hun identiteitsoefening voor het vernieuwen van hun missie, visie en waarden.
Naast bovenstaande, kwam ook de vraag van de IT-Directeur van Optimco, om enerzijds een extern klankbord voor hem te zijn, anderzijds om een plan van aanpak op te maken om het bedrijf naar de volgende fase van digitalisatie te brengen. Tijdens deze oefening kwam tevens naar boven dat de commerciële processen binnen Optimco aangescherpt konden worden. Deze vraag werd dan ook aan TenX gesteld.
De identiteitsoefening bestond erin om na een intake enkele iteraties uit te voeren rond de missie, visie en waarden van Optimco. Hieruit is tevens een rebranding oefening gestart dat we mee begeleid hebben.
Samen met de IT-directeur en zijn team, zijn we zowel generalistisch als specifiek aan de slag gegaan via klankbordsessies. Dit enerzijds als onafhankelijk en objectief klankbord, anderzijds werd er ook gekeken naar procesoptimalisatie. Hier zijn we tevens zeer pragmatisch te werk gegaan om op die manier ook wat quick-wins voor hen te realiseren.
Finaal werden er voor het Sales team ook enkele trainingssessies opgezet en werd er gewerkt aan een CRM systeem om hun manier van werken te optimaliseren.
Wat mij echt aanspreekt is de gedreven en exploratieve aanpak, samen met hun bereidheid om flexibel mee te denken en aan te passen aan onze specifieke behoeften."